FacebookTwitter

Excuses maak je zo!

 

We kennen allemaal wel dat rotgevoel dat je krijgt van de tekst 'Oh, nou, sorry hoor .....'. Iemand heeft je gekwetst en je hebt de moed bij elkaar geraapt om hardop 'au' te zeggen. Maar 'nou sorry hoor' lost niets op. Dat kan anders!

 Oprechte excuses

Het is bijna onvermijdelijk dat je in contact met anderen wel eens iemand pijn doet. Als de ander dan 'au' zegt, is het gebruikelijk om je excuses aan te bieden. En daar zit vaak het probleem: meestal zijn die excuses niet helemaal oprecht. Wees eerlijk: hoe vaak zeg je in zo'n geval niet 'sorry' om van het gezeur van de ander af te zijn? Om de boosheid of het verdriet niet langer aan te zien? Daarmee heeft zo'n excuus weinig waarde en geen nut. De bedoeling van een verontschuldiging is om te helen, te zorgen dat de pijn stopt en kan wegebben. En dat is nog niet zo eenvoudig want trots en schaamte staan een waarachtig excuus vaak in de weg. Maar als je het wel goed doet, ruimt een verontschuldiging ook echt op en kun je daarna weer verder. Allebei.

 8 tips om je excuses te maken

 

1. Een goed excuus is persoonlijk en je meent wat je zegt 

Niet: 'het spijt me wat er is gebeurd' of 'het spijt me dat je bent gekwetst'.

Wel: Het spijt me dat ik dat en dat heb gedaan/gezegd

 2. En goed excuus erkent wat het teweeg heeft gebracht: 

'Doordat ik te laat was heb ik je hele dag in de soep laten lopen terwijl je het al zo druk had'

 3. Wees eerlijk, open en verdedig jezelf niet

'Ik maakte een rotopmerking tegen je en dat was gemeen'

 4. Geef een korte uitleg

Als het echt belangrijk is kun je kort uitleggen waarom je deed wat je deed maar gebruik de uitleg niet om het te vergoelijken.

 5. Laat NOOIT het woord 'maar' op een excuus volgen. daarmee is de verontschuldiging meteen waardeloos. 

Niet: 'Ik had dat niet moeten zeggen maar jij was zelf ook wel erg kribbig.

 6. Hoor de ander aan

Als je klaar bent met je excuus luister je naar de reactie. Als hij of zij vertelt wat je actie of opmerking het met hem of haar gedaan heeft, hoor je het aan, zonder te onderbreken. Hoe ongemakkelijk ook. 

 7. Driemaal herhalen

Als je excuus in eerste instantie niet is geaccepteerd is, moet je het 3 keer opnieuw proberen, staat in diverse oude geschriften. Als na vier keer de ander boos blijft, kun je er niet veel meer aan doen en hou je op met verontschuldigen.

 8. Repareer de schade!

herstel waar mogelijk de aangerichte schade. Vertel dat de door jou rondgestrooide roddel niet waar is, zorg dat dingen die kapot zijn gegaan worden gerepareerd, onderzoek bij jezelf waarom je zo negatief was

Tweets @watnou60

RT @liefdevoorzorg: Hugo Borst heeft gelijk: veranderingen in de zorg moeten sneller! Zijn jullie het daarmee eens? 😊https://t.co/XkIOc7exK9
dec 03replyretweet
Kijk op https://t.co/DOdCjEGBI5 en maak kans op het boek Inktspot https://t.co/S0I3dq8e2V
dec 03replyretweet