FacebookTwitter

Het risico van tweedehands stress

Dat teveel stress niet goed voor ons is weten we nu wel zo'n beetje. Af en toe een stresspiekje is helemaal niet erg, gezond zelfs, maar aanhoudende stress pleegt roofbouw op ons lijf. Bij stress krijg je lichaam een shot adrenaline en cortisol, om te dealen met de situatie. Ons lichaam is dan klaar om te vluchten of te vechten, in eigentijdse termen: te reageren op de uitdaging die voor ons ligt. Als het stressmoment voorbij is zakken de hormoonspiegels weer naar normaal en kun je ontspannen. Als de stressmomenten echter te snel achter elkaar komen of zelfs chronisch zijn, zakt die hormoonspiegel niet meer. En dat levert gezondheidsrisico's op: je immuunsysteem verzwakt en de kans op hart en vaatziekten en een hoge bloeddruk neemt enorm toe. 

Tweedehands stress

Stress wordt grotendeels veroorzaakt door over hoe je over dingen voelt en denkt en hoe je op situaties reageert. Elke emotie vertaalt zich in een reactie in je lichaam. Daar kun je  met training in mindfulness en/of regelmatig sporten veel invloed op uitoefenen. Lastiger wordt het echter als je te maken krijgt met stress, verdriet of pijn van anderen, vooral dierbaren. Onderzoek van UCLA Brain Research Institute wees uit dat je hersenen dan reageren alsof die emotie  van jouzelf is omdat ze de emotie herkennen. Maar om een of andere reden kalmeert het systeem vervolgens veel minder snel waardoor je gestressd blijft. Met andere woorden, tweedehands stress, pijn en verdriet hebben een minstens even grote invloed op je gezondheid als je eigen emoties. 

Wel steunen, niet erin duiken

Betekent dat nu dat je voortaan maar ongevoelig moet zijn voor dat wat anderen meemaken? Nee, natuurlijk niet. Empathie is een prachtige eigenschap en een luisterend oor kan net het verschil maken. En als je geliefden pijn en verdriet hebben is het logisch dat je dat meevoelt. Maar doe in dergelijke situaties hetzelfde wat je tijdens persoonlijke stresspieken zou moeten doen: mediteer, ga sporten en ontspan. Als je kalm en ontspannen bent kun je er met meer compassie voor de ander zijn. Niemand heeft er iets aan als jij in de ellende  van de ander verzuipt. Juist het feit dat je een scheiding aanbrengt tussen jezelf en de ander, maakt dat je een grotere steun kunt zijn, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Tweets @watnou60

RT @liefdevoorzorg: Hugo Borst heeft gelijk: veranderingen in de zorg moeten sneller! Zijn jullie het daarmee eens? 😊https://t.co/XkIOc7exK9
dec 03replyretweet
Kijk op https://t.co/DOdCjEGBI5 en maak kans op het boek Inktspot https://t.co/S0I3dq8e2V
dec 03replyretweet