FacebookTwitter

Gun jezelf yoga

Opvallend bericht: onlangs werd in India een minister van yoga benoemd. Zijn opdracht is om yoga verder te promoten. Begrijpelijk, want yoga is goed voor je, zeker als je geen 18 meer bent. Ik zelf begon 5 jaar geleden met yoga en was verbluft over de impact die de ogenschijnlijk eenvoudige oefeningen ('houdingen' in yoga-taal) hadden. Lies Schuring (53) is een yogadocent die speciale lessen heeft ontwikkeld voor ouderen. Ze legt uit waarom yoga zo goed is en je echt nooit te oud bent om ermee te beginnen.

 'Veel mensen boven de 50, 60 jaar hebben altijd heel hard gewerkt maar nooit veel aandacht aan hun lichaam gegeven. Maar je lijf is net als je auto of je huis, je moet het onderhouden om gezond, flexibel en krachtig te blijven. Yoga is daarvoor een prima manier. En nee, yoga is niet zweverig. Door alle boeddhaatjes, wierookjes en pingelmuziekjes zou je dat makkelijk kunnen denken maar in essentie is het gewoon bewegen en houdingen aannemen terwijl je observeert wat dat met je lijf doet terwijl je bewust ademt. Door die ademhaling wordt je juist rustiger en minder chaotisch in je hoofd. Het tegendeel van zweverig dus. Yoga maakt je lichaam wakker en dat is hard nodig als we veel achter de computer zitten. Nadat je een poosje yoga hebt gedaan zul je merken dat je energiebalans verandert'. Dat laatste kan ik beamen, tijdens mijn eerste yogamaanden veranderde mijn slaapritme volkomen. Van een nachtuil veranderde ik in een ochtendmens en mijn slaap werd dieper en langer en mijn rugkwaal verdween.

Ook bij ziekte

Je kunt yoga ook doen als je ernstig ziek bent. Juist dan raak je de regie vaak kwijt aan artsen en verlies je alle vertrouwen in je lijf. Lies: 'Yoga laat je je eigen lichaam weer voelen en dat is zo belangrijk als je ziek bent. Kies wel voor zachte yoga, eventueel in een privéles'.

 Niet lang, slank en lenig?

 Toen ik aan yoga begon dacht ik daarvoor te stijf zijn. Bovendien zag ik er tegenop in een les te zitten vol slanke, lenige mensen. Punt 1: de mensen in de les waren niet allemaal slank en lenig. Punt 2: who cares! Het mooie van yoga is dat er geen enkele competitie in zit. Het gaat er niet om of je een houding 'goed' doet. Het gaat erom dat je doet wat op dat moment voor jou goed is. Dáár bij te blijven, niet over je grens te gaan en het niet 'beter' te willen doen, bleek de grootste uitdaging de eerste tijd.

Waar?

Kies een yogaschool en docent waar je je op je gemak voelt. Lies: 'Probeer verschillende scholen uit, neem proeflessen. Kijk wat je bevalt. Is de docent flexibel? Bevalt zijn of haar stem je? Heeft de docent een opleiding van minstens 3 jaar? Wees kritisch. Gedraagt de docent zich sekte-achtig? Wegwezen, de docent is er voor jou, niet omgekeerd. En nog een laatste tip: neem de eerste keer een vriend of vriendin mee'.

Lies Schuring geeft onder andere les bij Yogadreams in Zaandam. 

 

Tweets @watnou60

RT @liefdevoorzorg: Hugo Borst heeft gelijk: veranderingen in de zorg moeten sneller! Zijn jullie het daarmee eens? 😊https://t.co/XkIOc7exK9
dec 03replyretweet
Kijk op https://t.co/DOdCjEGBI5 en maak kans op het boek Inktspot https://t.co/S0I3dq8e2V
dec 03replyretweet